Трибуна науковця практикам Доброчесне суспільство – це процвітаюче та успішне середовище, де всі дотримуються спільних та справедливих правил
08.12.25- 12.12.25 ТИЖДЕНЬ ДОБРОЧЕСНОСТІ кафедри управління та адміністрування КЗВО «Вінницька академія безперервної освіти»
Василенко Надія Володимирівна, зав. кафедри управління та адміністрування, доктор пед.наук, професор
Методичні рекомендації щодо академічної доброчесності охоплюють принципи чесності, довіри, справедливості, поваги, відповідальності та відваги, вимагають самостійного виконання завдань, правильного цитування джерел, дотримання авторського права та надання правдивої інформації; включають правила для викладачів щодо впровадження цих принципів та процедури реагування на порушення, такі як плагіат, обман, фальсифікація. Правила доброчесності для учнів включають самостійне виконання завдань, чесне зазначення джерел інформації, повагу до чужої праці та відмову від обману, списування чи підробок. Це означає бути відповідальним за свої вчинки, старанно навчатися, поважати інших та визнавати свої помилки. Принцип доброчесності включає чесність, повагу, справедливість і відповідальність у вчинках, що проявляється через дотримання етичних та моральних стандартів, зокрема, уникнення плагіату, корупції, конфлікту інтересів та непрозорості. Він вимагає спрямованості дій на публічні інтереси, відмову від особистої вигоди на користь загального блага та прозорість у прийнятті рішень [1;2;3]. Методичні рекомендації щодо організації та проведення «Тижня доброчесності» у закладах середньої, професійної та професійно-технічної освіти https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2021/11/Metodrekomendatsiyi_-Tyzhden-dobrochesnosti.pdf [2;3].
Тиждень доброчесності – це ініціатива Управління просвітницької роботи та навчальних програм (Офісу доброчесності) Національного агентства з питань запобігання корупції, спрямована на формування культури доброчесності, нетерпимості до корупції та усвідомлення власної ролі у забезпеченні прозорого та справедливого суспільства [1]. Метою ініціативи є не лише просвітницька кампанія, а й пошук інструментів для внутрішньої трансформації органів влади, формування у публічних службовців розуміння, що доброчесність має бути ключовим принципом їх діяльності задля створення спроможної та ефективної держави. Проєкт реалізується, який в перший тиждень грудня напередодні Міжнародного дня боротьби з корупцією, може бути запланований на будь який тиждень грудня ( і не тільки грудня). Протягом Тижня доброчесності заклад ЗСО може спільно з батьками, стейкхолдерами проводить просвітницькі заходи, тренінги, вебінари, лекції та інші активності, присвячені темі доброчесності та антикорупції. Кожен рік Тиждень доброчесності демонструє, що спільними зусиллями можна досягти значних результатів у боротьбі з корупцією та формуванні чесного суспільства [2]. Цього року звертаємось до всіх, хто готовий брати відповідальність за розбудову здорового безпечного освітнього середовища. Ви керівник закладу освіти – ваша роль є вирішальною, Ви відповідальний за порушення принципів та правил академічної доброчесності. Закликаємо стати провідниками змін в освіті та започаткувати Тиждень доброчесності, щоб запустити потужну хвилю ініціатив у вашім закладі освіти. Для цього викладачі кафедри управління та адміністрування підготували практичні настанови – універсальний інструментарій, який стане в нагоді кожному, хто готовий взяти на себе лідерство в цьому процесі. Рекомендації кафедри до проведення Тижня доброчесності містять покроковий план реалізації заходів та готові навчальні матеріали, що допоможуть вашій команді провести власний Тиждень доброчесності та дати старт новим ініціативам.
Понеділок 08.12.25 Ласкаво просимо до команди доброчесності кафедри! Ознайомитися з інструкцією Офісу доброчесності, який пропонує для реалізації низку змістовних заходів для вдалої організації і проведення Тижня доброчесності – «стартовий комплект» [1]. Що входить до комплекту? Тематичні сценарії, матеріали та ресурси – фільм, інфографіки, курси, тести. Готові формати активності – вебінар, перегляд фільму, сценарій для проведення дискусії, презентації тощо. Очікувані результати – чітко сформульовані цілі та практична цінність заходів, що допоможуть обґрунтувати важливість ініціативи для колективу. Нагадуємо, що Тиждень доброчесності – це 5 робочих днів (конкретні дати оголошує НАЗК на своїх каналах комунікацій https://www.facebook.com/ prosvita.nazk, https://t.me/integritywave/51, впродовж яких в організації проводяться різні просвітницькі та навчальні заходи, присвячені темі доброчесності та антикорупційні. Заходи можуть проводитись як щодня, так і за вашим графіком, і за графіком кафедри. Враховуючи високу зайнятість учасників освітнього процесу достатньо провести 1-2 заходи (наприклад, вівторок – презентація новинок декларування АДЧ, п’ятниця – перегляд і обговорення тематичних презентацій або середа – інтерактив з виявлення конфлікту інтересів, середа – участь у відкритому круглому столі. Для початку достатньо запланувати проведення хоча б однієї активності в організації і долучитись до заходів, які проводить НАЗК, кафедра або інші заклади освіти. Доброчесність – це фундамент, який ми будуємо щодня. Цей тиждень має стати імпульсом, що об’єднає агентів змін заради спільної мети: перетворення організації на еталон відкритості та ефективності. Ми відходимо від формалізму на користь живих ініціатив, які формують довіру та змінюють правила гри. Для вдалого старту Тижня доброчесності у вашому закладі пропонуємо такі кроки для реалізації [1 3]:Крок 1. Заплануйте проведення заходів з урахуванням ресурсів, можливостей та завантаженості працівників (інтерес працівників дуже важливий, нічого не нав’язуємо і, тим паче, не примушуємо). Підготуйте план і календар заходів. Крок 2. Оберіть тематику для висвітлення в рамках Тижня доброчесності. Крок 3. Дійте (на допомогу папка з матеріалами) [1;3]
Вівторок 09.12.25Формат: Перегляд документального фільму + фасилітована дискусія. Тривалість: 1 година 45 хвилин. Цільова аудиторія: Усі педагогічні працівники закладу освіти (сценарій розрахований на широке залучення). Мета заходу: Сформувати розуміння становлення та ролі антикорупційних органів у системі формування демократичного суспільства та значущість виховання в собі цінностей доброчесності та нульової толерантності до корупції. Надати цілісне бачення антикорупційної екосистеми України (хто за що відповідає: НАЗК, НАБУ, САП, ВАКС, журналісти, громадськість). Показати зв’язок між великими реформами в державі та доброчесністю кожного окремого громадянина [4;5;6].
Середа 10.12.25Сценарій 2.ПОВІДОМЛЯЙ ПРАВИЛЬНО: КОЛИ СЛОВО – ЦЕ РУШІЙ ЗМІН Створення атмосфери довіри починається з упевненості, що твій голос буде почутим і захищеним. Повідомлення про корупцію – це не «скарга» чи прояв нелояльності, а відповідальний вчинок небайдужої людини, який сигналізує: «Тут є проблема, виправімо її». Проте тут є важливе «але»: щоб сигнал був почутим, він має потрапити саме туди, де його можуть опрацювати. Власне тому пропонуємо вам разом зі співробітниками вашої організації розібратися, куди і як повідомляти про корупцію, поговорити про захист викривачів, ознайомитися з візуальними матеріалами про алгоритм дій та навчитися формувати повідомлення так, щоб воно було дієвим. Пропонуємо вам два варіанти сценарію [1;2].
Перший варіант – це участь працівників у відкритому вебінарі від НАЗК на тему: «Корупція: повідомляй правильно. Гід для викривачів та заявників» 03 грудня 2025 р. о 15:00 (Запис вебінару в любий час: https://www.youtube.com/watch?v=BFDHLiPwFDY, метою якого є об’єднати ключові аспекти боротьби з корупцією: просвітницький, правовий та змістовний. Підчас заходу планується розглянути питання щодо механізмів взаємодії з викривачами, компетенції НАЗК у сфері опрацювання повідомлень про корупцію та співпраці з державними органами. Учасники небінару дізнаються: хто такий викривач; чим юридично відрізняється «викривач» від звичайного «заявника»; як та куди подати повідомлення про корупцію, щоб воно було результативним. Знання, отриманні під час вебінару ви зможете закріпити, скориставшись візуальними навчальними матеріалами, що містяться в папці за посиланням: https://drive.google.com/drive/folders/1ZcY9qRGOTpBotl2Hf8tgSbiXqitmbV2p. Зверніть увагу на Гайд для викривачів корупції, в якому в простій візуальній формі розповідається про те, що таке корупція, хто такий викривач та які гарантії захисту надає для них держава. Гайд може стати основою вашої презентації.
Другий варіант – самостійно організувати вебінар або лекцію, скориставшись вищезгаданими візуальними матеріалами, або ж пройти (хто ще не встиг) онлайн-курси «Впливай-викривай», «На захисті прав викривачів», «Робота з єдиним порталом повідомлень викривачів» на нашій навчальній платформі
Очікувані результати: Проведення цього заходу – інвестиція у прозорість вашого організаційного середовища. Коли люди знають «як», вони перестають боятися «що якщо».
Четвер 11.12.25 Сценарій 3. ВОРКШОП «ДЕКЛАРУВАННЯ БЕЗ СТРЕСУ: ЯК ЦИФРОВІ ІНСТРУМЕНТИ РОБЛЯТЬ РОБОТУ ЗА ВАС» Декларація не має бути вашим «паперовим страхом» раз на рік. Якщо підходити до цього правильно, декларування стає передбачуваним, зрозумілим і без паніки. Враховуючи те, що незабаром почнеться нова хвиля заповнення декларацій, рекомендуємо вибрати один день і разом з колегами оновити свої знання. Для цього ми підготували Сценарій проведення Воркшопу та низку навчальних матеріалів, які можна знайти за посиланням, серед яких записи вебінарів, онлайн-курс, методичні рекомендації тощо: https://drive.google. com/drive/folders/1OCE32NqmMs_GNRUd9-wip4RpEUbOPlAY [1;2;3]. Формат: Демонстраційний воркшоп з елементами «питання-відповідь». Тривалість: 45-60 хвилин. Цільова аудиторія: Усі працівники, які зобов’язані подавати електронні декларації. Мета заходу: Зняти психологічну напругу перед кампанією декларування, навчити користуватися функцією «Автозаповнення» та інструментом «Дані для декларації», мінімізувати кількість технічних помилок у майбутніх деклараціях [1;4]. ХІД ЗАХОДУ Етап 1. Технічний чек-ап та вступ (10-15 хв) Посилання: Єдиний державний реєстр декларацій (https://portal.nazk. gov.ua). Технічна порада: Рекомендується мати під рукою ноутбук та чинний КЕП (кваліфікований електронний підпис) для перевірки доступу в режимі реального часу. На початку зустрічі актуалізуйте питання готовності до кампанії декларування: перевірте термін дії КЕП; переконайтеся у наявності доступу до електронної пошти, вказаної у профілі Реєстру; нагадайте про важливість завчасної підготовки, щоб уникнути технічних збоїв у пікові періоди.Етап 2. Демонстрація нових функцій та розбір помилок (30-40 хв) Перейдіть до демонстрації цифрових інструментів, які спрощують процес заповнення. Поясніть учасникам мету цієї частини: навчити користуватися функцією «Дані для декларації» для збору інформації; продемонструвати роботу функції «Автозаповнення» для створення чернетки [5;6;7]; звернути увагу на зони особистої відповідальності декларанта, зокрема і штучного інтелекту. Пропоновані теми для роз’яснення та демонстрації: Функція «Дані для декларації»: як сформувати запит і отримати витяг з державних реєстрів про нерухомість, авто та доходи. Чому це варто зробити заздалегідь? Функція «Автозаповнення»: як система переносить дані з попередньої декларації та реєстрів. Які дані система не бачить (готівка, подарунки не в грошовій формі тощо) і які треба вносити вручну. Типові помилки: на що звернути увагу при перевірці автозаповнених полів. Підсумки (5 хв) Цифровізація перетворює декларування зі складного бюрократичного процесу на логічну процедуру звірки даних. Використання функцій «Автозаповнення» та «Дані для декларації» значно економить час та мінімізує ризик механічних помилок. Проте пам’ятайте: відповідальність за достовірність даних несе декларант, а не комп’ютер. Ваша уважність у поєднанні із сучасними сервісами НАЗК – це запорука успішного проходження кампанії декларування без стресу [8;11]. Очікуваний результат: Учасники заходу отримають практичні навички користування сучасними інструментами Реєстру декларацій, зокрема функціями «Автозаповнення» та «Дані для декларації», що суттєво зекономить їхній час під час кампанії декларування. Працівники завчасно перевірять актуальність своїх кваліфікованих електронних підписів (КЕП) та пошту для входу в Реєстр, уникаючи технічних проблем у період пікових навантажень
П`ятниця 12.12.25Сценарій 4. ВОРКШОП-СИМУЛЯЦІЯ «КОНФЛІКТ ІНТЕРЕСІВ: ЗНАЙТИ І ЗНЕШКОДИТИ» [1;4;5;9].Пропонуємо сценарій, який перетворює складну юридичну тему конфлікту інтересів на інтерактивний тренінг-симуляцію. Ми підготували добірку матеріалів, онлайн-курсів і тестів, які допоможуть актуалізувати поняття реального та потенційного конфлікту інтересів, нагадати про механізми врегулювання, сформувати розуміння відповідальності за неповідомлення або невжиття заходів та відпрацювати типові ситуації на основі практики НАЗК. І, ключове, сприяти єдності стандартів поведінки в колективі. Усі матеріали – за посиланням в папці: https://drive.google.com/drive/ folders/1z-rJydt_Ki1uCBMXffmrYzHY1v91FUVj. Формат: Інтерактивний воркшоп з елементами тестування та розбору відеокейсів. Тривалість: 60 хвилин. Цільова аудиторія: Усі працівники (окремий акцент на керівників) [1;3]. Мета заходу: Навчити працівників самостійно визначати наявність конфлікту інтересів за допомогою онлайн-інструментів НАЗК, розвіяти страх перед повідомленням про нього та відпрацювати алгоритми врегулювання для керівників. ХІД ЗАХОДУ Етап 1. Відеовступ «Це може статися з кожним» (15-20 хв) Учасникам пропонується переглянути своє ставлення до конфлікту інтересів та зрозуміти, що це явище може виникнути у кожного, незалежно від посади (наприклад, через спільну роботу з родичами чи друзями). Важливо чітко розмежувати поняття: конфлікт інтересів – це ситуація, яку потрібно врегулювати, тоді як приховування цього факту та дії в умовах конфлікту вже є правопорушенням. Для закріплення матеріалу пропонується розглянути реальні кейси на практиці. Дія: Курс-серіаліті про конфлікт інтересів від НАЗК (можна обрати конкретний епізод) https://study.nazk.gov.ua/kursi/courses/spilna-robo ta-blyzkyh-osib/ Бліц-обговорення: Чи помітили герої конфлікт інтересів одразу? Що заважало їм діяти правильно Етап 2. Лабораторія публічного управління та адміністрування (20 хв). Учасникам пропонується скористатися розробленим НАЗК «цифровим порадником» – сервісом, який робить процес виявлення ризиків простим та зрозумілим. Це дає змогу працівникам не покладатися на інтуїцію, а перевірити наявність конфлікту інтересів просто під час заходу за допомогою чіткого алгоритму[8]. . Запропонуйте учасникам пройти експрес-тестування з використанням смартфонів (можна вивести QR-коди на екран):1. Для всіх: Тест на виявлення конфлікту інтересів. Завдання: Пройти тест, моделюючи свою реальну або гіпотетичну ситуацію. 2. Для тих, хто сумнівається: Тест на врегулювання конфлікту інтересів. Завдання: Подивитися, який алгоритм дій пропонує система. Етап 3. Блок для керівників «Мистецтво врегулювання» (20 хв) Учасникам роз’яснюють, що врегулювання конфлікту інтересів не обов’язково означає звільнення чи переведення. Аудиторія знайомиться із гнучкими правовими інструментами та за допомогою інтерактивного тесту вчиться обирати оптимальний захід врегулювання, виступаючи в ролі керівника. Інструмент: Тест для керівника із визначення оптимального заходу врегулювання. Практична вправа «Кейс-стаді» (з використанням Бази знань): Зачитайте 2-3 ситуації (наприклад, підлеглий має перевірити фірму свого кума). Запитання до залу: «Який захід врегулювання обрати?». 1. Усунення від виконання завдання? 2. Зовнішній контроль? 3. Перегляд обсягу службових повноважень? Правильну відповідь шукаємо разом у Базі знань НАЗК. Приклади кейсів беремо з Методичних рекомендацій щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» [1;2]. Етап 4. Підсумки та «Аптечка доброчесності» (5-10 хв) На завершення сесії учасникам пропонується фіналізувати отримані знання через просту «формулу безпеки»: 1. Є сумнів? Пройди тест на сайті НАЗК. 2. Тест показав ризик? Повідом керівнику (не пізніше наступного дня). 3. Ти керівник? Зазирни в Базу знань і обери відповідний захід врегулювання. Очікуваний результат: Забезпечення колег практичними інструментами для ідентифікації та врегулювання конфлікту інтересів підвищення рівня обізнаності про вимоги законодавства та зміцнення культури доброчесності в органах влади.
ПІДСУМКИ. Розбудова доброчесної організації – це тривалий процес розвитку культури довіри, прозорості та етичного лідерства. Тиждень доброчесності – нагода посилити співпрацю між НАЗК, кафедрою та закладами освіти та різним організаціями територіальних громад, щоб разом будувати державу, у якій чесність – норма, а корупція – неприпустима. Кафедра управління та адміністрування КЗВО «Вінницька академія безперервної освіти» за дорученням Офісу доброчесності висловлює щиру подяку всім командам, які долучилися до проведення Тижня доброчесності. Кожен проведений захід, кожна ініціатива, спрямована на формування культури етичної поведінки, – це важливий внесок у побудову доброчесної публічної служби. Ми переконані, що доброчесність – це не разова подія, а щоденна практика, яка зміцнює довіру громадян до держави та робить публічну службу прикладом відповідальності, прозорості й служіння суспільним інтересам. І закликаємо продовжувати започатковані ініціативи, ділитися досвідом підтримувати один одного у формуванні спільноти доброчесних професіоналів. Разом ми можемо створити середовище, у якому доброчесність стане природною нормою, а не винятком. Дякуємо!Команда кафедри управління та адміністрування
СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНИХ ДЖЕРЕЛ: 1.Методичні рекомендації Команда Офісу Доброчесності НАЗК: https://www.facebook.com/ prosvita.nazk, https://t.me/ integritywave/ 512.Методичні рекомендації з академічної доброчесності для закладів вищої освіти. Лист МОН України 23.10.2018 № 1/9-650https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v-650729-18#Text3. АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ В ПУБЛІЧНОМУ УПРАВЛІННІ: збірник препринтів аспірантів / Н.В. Василенко, О.П. Поважук // ред. кол.: Н. В. Василенко (відповідальний редактор) та ін. – Вінниця: КЗВО «ВАБО», 2025. Випуск №1. 52 с. DOI: https://www.doi.org/10.32782/4-05-06-20253. 4. Василенко Н. В. Система професійної компетентності державних службовців та її трансформація в контексті публічного адміністрування // Актуальні питання у сучасній науці. 2024. № 9(27). С.303–311.URL:http://perspectives.pp. ua/index.php/sn/article/view/14819/14890.5. Василенко Н., Радиш Я. Сутність і природа конфліктів на публічній службі та шляхи їх вирішення // Наукові перспективи. 2024. № 4(46). DOI:https://doi.org/10.52058/2708-7530-2024-4(46)-58-64.6.. Василенко Н. Публічне управління в умовах післявоєнного відновлення в Україні. // Актуальні питання у сучасної науці: журнал 12(30) 2024. С.226-233. DOI:https://doi.org/10.52058/2786-6300-2024-12(30)-226-2337. Василенко Н. В. Штучний інтелект та академічна доброчесність: дотримання етичних норм у цифровому середовищі.// Суспільство та національні інтереси: журнал 2025. №7(15 )2025. С.306-313. DOI: https://doi.org/10.52058/3041-1572-2025-7(15)-306-313.7. 8.Василенко Надія, Процик Ірина, Воронкова Алла. Цифрові інструменти моніторингу та оцінювання ефективності публічного управління в Україні.//Наукові перспективи: журнал 2025. №6(60 ) 2025. С.40- 52. DOI: https://doi.org/10.52058/2708-7530-2025-6(60)-40-529. Василенко Н.В. ІНТЕГРАЦІЯ ПРАКТИК МЕДІАЦІЇ ДЛЯ ЗМІЦНЕННЯ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ У ПІДГОТОВЦІ ФАХІВЦІВ З ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ//Успіхі і досягнення у науці: журнал 2025. №7(17 ) 2025. С.290- 296. https://doi.org/10.52058/3041-1254-2025-7(17)-290-29610. Василенко Н.В. ОСОБИСТА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ В ПУБЛІЧНОМУ УПРАВЛІННІ: ВИКЛИКИ ТА МЕХАНІЗМИ // Актуальні питання в сучасної науці: журнал 2025. №7(37 ) 2025. С.210- 216. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6300-2025-7(37)-210-21611. Василенко Н.В. АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ У ПРАВОВОМУ ПОЛІ УКРАЇНИ: АНАЛІЗ ЗАКОНОДАВЧОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ В ПУБЛІЧНОМУ УПРАВЛІННІ // Національні інтереси України : журнал 2025. №7(12 ) 2025. С.564-572. DOI: https://doi.org/10.52058/3041-1793-2025-7(12)-564-57212. Рекомендації щодо проведення "Тижня доброчесності" в організаціях https://drive.google.com/drive/folders/1WfgUZC6vkn6HveMW-GVl1hb94lsqXYQ8