Для досліджень авторів, що публікуються у наукових виданнях та оцінювання самих видань використовуються різноманітні метрики – параметри, які визначають наскільки публікація корисна та помітна серед інших, як ця робота, або збірка робіт впливає на науковий та реальний світ тощо. Так, наприклад, особистий вплив науковця, важливість та популярність його публікацій визначається такими метриками:
● h-index – (індекс Гірша) – метрика, яка вимірює продуктивність та вплив науковця або журналу на основі кількості опублікованих робіт та кількості цитат до них. h-index розраховується таким чином: науковець має індекс h, якщо h з його Np статей мають принаймні h цитат кожен, а інші (Np - h) статті мають ≤ h цитат.i10-index - це метрика, яка вимірює кількість наукових публікацій автора, які мають принаймні 10 цитат.
● SJR (Scimago Journal Rank) - це метрика, яка прагне відобразити вплив предметної області, якості та репутації журналу на цитування. Вона розраховує престиж журналу, враховуючи значення джерел, які його цитують, а не рахуючи всі цитати однаково. Інакше кажучи, ця метрика вимірює науковий престиж журналу, враховуючи не тільки кількість цитат, але й якість цитуючих журналів.
● SNIP (Source Normalized Impact per Paper) - це метрика, яка вимірює цитування, отримані статтями у журналі, у порівнянні з очікуваними цитатами для предметної області. Або, це можна сформулювати інакше: ця метрика вимірює контекстуальний вплив цитування, нормалізуючи цитати на основі того, скільки цитат очікується в галузі дослідження.
● Field-Weighted Citation Impact: ця метрика показує, наскільки часто стаття була процитована порівняно з іншими статтями у тому ж полі досліджень .Altmetrics - це новий клас метрик, який вимірює соціальний вплив наукових робіт шляхом аналізу згадок у соціальних медіа, новинах, блогах тощо.
h-індекс та інші метрики можуть відрізнятися між різними галузями науки через різницю у практиках публікації та цитування. Наприклад, у деяких галузях науки, таких як математика або теоретична фізика, статті можуть мати менше цитат, але все ще мати значний вплив. Водночас у галузях науки з високою швидкістю публікацій, таких як біологія або медицина, статті можуть мати багато цитат, але мати менший вплив.Тому порівняння h-індексу та інших метрик між різними галузями науки може бути неточним. Замість цього, краще порівнювати h-індекс та інші метрики всередині однієї галузі науки.
Для оцінювання збірок наукових публікацій, зокрема, журналів можна застосувати такі метрики:● Impact Factor - це метрика, яка вимірює середню кількість разів, коли статті з журналу цитують протягом певного періоду часу. Це широко використовується як показник значущості журналу у його галузі. Impact Factor розраховується як кількість всіх вхідних цитат, поділена на кількість звичайних наукових статей: IF = (CF + CR) / NR.● CiteScore - це щорічне значення, яке вимірює вплив цитування на заголовок (тобто журнал, серію книг, матеріали конференції або торговий журнал; включає спеціальні випуски). На основі Scopus вона забезпечує оцінку впливу цитування журналу на 27 200 заголовків (у 2021 році), на 15 300 більше, ніж Impact Factor.● CiteScore включає у знаменник усі статті, незалежно від того, чи є вони передньою частиною, чи науковими статтями: CS = (CF + CR) / (NF + NR) . CiteScore розраховується на основі кількості цитат до документів (статті, огляди, конференц-папери, розділи книг та документи з даними) журналом протягом чотирьох років, поділених на кількість тих самих типів документів, проіндексованих у Scopus і опублікованих протягом цих же чотирьох років.● CiteScore та Impact Factor - це дві метрики, які використовуються для оцінки впливу наукових журналів.● Eigenfactor - ця метрика оцінює значущість журналу у науковій спільноті шляхом аналізу структури мереж цитувань між журналами.
Scopus - це одна з найбільших баз даних наукових публікацій, яка містить понад 70 мільйонів записів з більш ніж 5000 видавництв. Scopus надає інформацію про цитування статей, що дозволяє оцінити продуктивність науковця на основі кількості цитат до його / її робіт. Це база даних, яка містить авторитетні дослідження, ідентифікує експертів та забезпечує доступ до надійних даних, метрик та аналітичних інструментів. Більше про публікації, що індексуються у Scopus можна дізнатись тут: https://www.elsevier.com/solutions/scopus. Scopus індексує контент понад 25 000 видань 7 000 видавців, які ретельно перевіряються та обираються незалежною експертною радою. Повний список журналів, що індексуються Scopus, можна знайти на їхньому сайті https://www.scopus.com/sources.